بسته بندی مواد غذایی با وکیوم تحت خلا  با نام (MAP) که مخفف (Modified atmosphere) به معنای اتمسفر اصلاح شده می باشد.
بسته بندی وکیوم با اتمسفر اصلاح شده MAP ، عمل اصلاح ترکیب فضای داخلی بسته مواد غذایی به منظور بهبود عمر مفید است.
در دهه ۱۹۳۰ میلادی وقتی سبزیجات و میوه ها توسط کشتی جابجا می شد از گاز غلیظ co2 برای ماندگاری بیشتر محصولات استفاده می کردند . کشور انگلستان به عنوان اولین کشور از سیستم اتمسفر اصلاح شده (Modified atmosphere) برای محافظت از گوشت و ماهی استفاده می کرد . از آن زمان به بعد استفاده از این روش با توجه به افزایش نیاز، گسترش یافت.

طریقه عملکرد بسته بندی وکیوم تحت خلا :

اساس فرآیند بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده (MAP) بر کاهش میزان اکسیژن در بسته بندی استوار است ، به نحوی که میزان آن را از حدود  ۲۰  درصد به  ۰  درصد کاهش می دهند.
با کاهش اکسیژن در فضای بسته بندی ، سرعت رشد ارگانیسم های هوازی و واکنش های اکسیداسیون کاهش می یابد و به این ترتیب زمان ماندگاری مواد افزایش چشم گیری خواهد یافت.
در این سیستم بسته بندی اکسیژن حذف شده را با نیتروژن (N2) که گاز بی اثری است ، جایگزین می کنند . گاهی مواقع نیز از دی اکسید کربن (CO2) استفاده می شود چراکه باعث کاهش PH (اسیدیته) نیز می شود و به این ترتیب رشد باکتری ها را مهار می نماید. مونوکسید کربن نیز برخی مواقع خصوصا در بسته بندی های گوشت جهت حفظ رنگ قرمز آن بکار گرفته می شود.
روال کلی در این روش به این شکل است که هوای بسته بندی را تخلیه می کنند و سپس اتمسفر از قبل آماده شده (ترکیبی از گازهای نیتروژن، دی اکسید کربن و …) را به جای آن به بسته بندی تزریق می نمایند و بسته ها در لفاف های مقاوم به ورود اکسیژن بسته بندی می شوند.
معمولاً در بسته بندی با اصلاح اتمسفر، هوا را از درون بسته خارج کرده و با گازهایی که مخلوط آنها مشخص است مجدداً پر می کنند و درب آن را می دوزند. دراین روش پیوسته فضای اطراف ماده غذایی از گاز پر می شود.

معانی استفاده شده در بسته بندی وکیوم تحت خلا به صورت زیر می باشد :

MAP = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده
EMAP = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده تعادلی
 MA / MH = بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده / رطوبت اصلاح شده
تکنیکهای MAP در حال حاضر در محدوده وسیعی از غذاهای تازه یا سرد شده شامل غذاهای نیم پخته، ماکیان و ماهی، پاستای تازه، میوه و سبزیجات و اخیرا قهوه، چای، غذاهای آماده و فرآورده های نانوایی استفاده می شود.

مزایای بسته بندی وکیوم تحت خلا :

  1. طولانی کردن ماندگاری با حفظ خواص کیفی مطلوب
  2. پایین آوردن میزان ضایعات و فساد
  3. تازه نگه داشتن محصول بدون استفاده از مواد نگه دارنده یا پرتو دهی
  4. برداشت محصول تازه در سطوح رسیدگی مورد نظر برای مصرف کننده
  5. کاهش هزینه های حمل و نقل از طریق فراهم کردن زمان انبارداری افزوده
  6. فراهم نمودن محصولات برش خورده آماده مصرف
  7. صرفه جویی در مصرف انرژی (مانند عدم استفاده از فرآیندهای حرارتی و برودتی)
 بد نیست بدانید به طور معمول، بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP) عمر مفید گوشت فرآوری شده از بین دو تا چهار روز به دو تا پنج هفته افزایش می دهد.

 

 

انواع بسته بندی تحت خلا :

الف – بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) در اتاقک های خلاء VC) Vacuum chambers)
در دستگاه های وکیوم دو کابین یا وکیوم تک کابین ، ابتدا مواد داخل بسته های از قبل آماده شده قرار می گیرند ، سپس هوای آنها تخلیه شده و اتمسفر اصلاح شده جایگزین می گردد و درب بسته پرس می شود.
نمونه ای از این مدل دستگاه های وکیوم دو کابین و تک کابین بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP)

دستگاه وکیوم با پایه

دستگاه وکیوم دو کابین

دستگاه وکیوم رومیزی

 

 

 

 

 

 

 

ب -بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP)  توسط ST) Snorkel Type)
این دستگاه برای بسته بندی مواد غذایی فله به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) کاربرد دارد. دستگاه با ریختن مواد درون بسته ها گاز اطراف مواد را توسط لوله هایی تخلیه نموده و گاز جدید را به آن تزریق می نماید سپس عمل بسته را انجام می دهد.
ج- بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط Tray lidding
در این روش مواد داخل ظروف از قبل آماده شده ریخته می شوند و سپس روکش مخصوص روی آنها قرار می گیرد ، آن گاه وارد محوطه ی می شوند که توسط لوله هایی هوای داخل  بسته تخلیه و اتمسفر جدید جایگزین می شود و در عین حال بسته بندی انجام می شود ، عملکرد این دستگاه مشابه فویل سیل است.

دستگاه سیل وکیوم اتوماتیک باقابلیت تزریق گاز

د- بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط (Horizontal form-fill-seal (HFFS
این ماشین علاوه بر بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) قادر است ، پاکت بسته بندی را از فیلم ورودی خود بسازد. عملکرد آن به این شکل است که فیلم ورودی دستگاه داخل یک محفظه فرمینگ می شود که جلوی آن یک لوله برای عملیات تزریق و تخلیه گاز وجود دارد، آنگاه لفاف به صورت یک رول بسته تبدیل می شود و مواد به درون آن هدایت می شوند . در این هنگام رول از جلو پرس می شود و توسط لوله ای که گفتیم گاز تخلیه شده و مخلوط جدید اتمسفر جایگزین می شود ، سپس بسته از حاوی مواد از پشت هم پرس شده و جدا می شود.
ه – بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط (Vertical form-fill-seal (VFFS
این دستگاه مشابه دستگاه قبلی است با این تفاوت که به صورت عمودی ساخته شده است و حرکت مواد در راستای عمودی است.
و- بسته به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) توسط (Thermoform-fill-seal (TFFS
این دستگاه شباهت زیادی فویل سیل دارد، مشابه دستگاه Tray lidding که در بند ج تشریح کردیم عمل می کند تنها با این تفاوت که با یک دستگاه ترموفرمینگ قبل از آن ظروف مورد نیازش را می سازد بعد مواد درون آنها قرار می گیرند و آنگاه عملیات به همان شکل ادامه می یابد.

 فیلم های بسته بندی تحت خلا :

بد نیست بدانید در این نوع بسته بندی ها بایستی از فیلم هایی استفاده کرد که علاوه بر شفافیت و زیبایی (که لازمه بسته بندی مواد غذایی است) قابلیت نفوذ پذیری کمی در مقابل گاز ها داشته باشد و در ضمن خواص مکانیکی خوبی هم دارا باشد.
فیلم های بسته بندی که به صورت سنتی استفاده می شود عبارتند از: LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم)، PVC (پلی وینیل کلراید)، EVA (اتیلن وینیل استات) و OPP (پلی پروپیلن گرا). این مواد نفوذ پذیری بالایی دارند و مناسب این بسته بندی جدید نیستند. در این تکنولوژی از فیلم هایی با نام EMAP استفاده می شود که نفوذ پذیری کمی دارد و قادر است ترکیب اتمسفری موجود در خود را برای مدت زیادی به همان شکل حفظ نماید.
شرکت کیان صنعت اصفهان با کادری مجرب و  کارآزموده برای رفع نیازهای فنی و صنعتی هموطنان آماده ارائه انواع خدمات در زمینه بسته بندی کالا می باشد . این مجموعه در زمینه بسته بندی کالا و مشاوره در زمینه های مختلف تولید و بسته  بندی فعالیت خود را آغاز کرده و راهکارهای این مجموعه تا کنون برای مشتریان گرامی کارگشا بوده است.
لطفا جهت اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع دستگاه بسته بندی با شماره ۳۳۴۵۸۰۰۴-۰۳۱  تماس حاصل فرمایید .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *