دستگاه شیرینک پک ( shrink pack ) چیست ؟

شرینک پک (shrink pack) به نوعی بسته بندی گفته می شود که پوششی از جنس پلاستیک نازک و شفاف به نام نایلون شرینک دور کالا کشیده می شود تا ضمن بسته بندی و نگهداری چند محصول در کنار هم، آن را هم از مواردی چون آب و گرد و خاک محافظت کند. درواقعه لغت شرینک (shrink) به معنای کشیده شدن و لغت پک (pack یا packing) به معنی بسته می باشد .

طریقه بسته بندی با دستگاه شیرینک پک :

نحوه کارکرد دستگاه شیرنک پک کابینی به این صورت است که جعبه رو داخل کابین قرار میدهیم ابتدا کار دوخت و برش سلفون شیرینک انجام میشود سپس فیلم شیرینک داخل کابین در اثر حرارت ، نرم و به محصول میچسبد . از شیرینک پک کابینی بابت بسته بندی جعبه های رشته های آش ، جعبه های ادکلان ، سینی های شیرینی ، جعبه های گز و…… استفاده می شود .

                دستگاه شیرینک پک کابینی

و اما در نوعی دیگری از شیرینک عملکرد دستگاه به این صورت است  که محصول مورد نظر به کمک نوار نقاله به داخل تونل دستگاه شیرینک هدایت می شود، مقداری از فیلم شرینک دور محصول قرار می گیرد.

محصول از داخل محفظه ای به نام تونل عبور داده می شود. در این تونل به این لایه پلاستیکی حرارت دمیده می شود تا نرم و پخته شود. درانتهای تونل فن های خنک کننده قرار دارند تا به بسته ها هوا بدمد و لایه شرینک را خشک کند تا خوب منقبض و دور محصول را محصور کند.

مقدار اندازه فیلم شرینک و مقدار و زمان حرارت تابیده شده به آن توسط هدایتگر دستگاه انتخاب می شود. معمولا به این نوع ماشین شرینک که دارای تونل های بزرگ هستند شرینک پک تونلی گفته می شود.

شیرینک پک تونلی برای سلفون ضخیم

شیرنک پک تونلی برای سلفون نازک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاربرد شرینک پک :

  • به کمک شرینک کردن می توان چندین محصول را که از جهت تعادل ناپایدار هستند در کنار یکدیگر قرار داد. شرینک بطری های آب نمونه بارز این استفاده است.

  • پلاستیک عایق خوبی برای رطوبت است، با شرینک کردن از ورود خیسی و نم به کالا می توان جلوگیری نمود.

  • شرینک بر خلاف بسته بندی با کارتون و مقوا، پوششی شفاف است که ظاهر محصول به راحتی در آن نمایان است. شاید این ویژگی جذاب سبب رونق و پیشرفت شرینک های رنگی و چاپی شده باشد.

  • در برخی موارد برای نمایش اندازه و شکل کالا نیاز است محصول داخل پوششی نازک قرار بگیرد، پس شرینک کردن تنها گزینه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *